Maria springer med barnen före skoldagen

– Föräldrarna berättar att deras barn är lyriska när de kommer från skolan och har haft pulsträning på morgonen. De känner sig starka, glada, lugna och mer koncentrerade på lektionen.

Maria Broo är klasslärare i 3C på Ekängsskolan utanför Linköping. Under hösten läste hon Anders Hansens bok ”Hjärnstark” och blev nyfiken på om det boken hävdade stämde, nämligen att regelbunden pulsträning har en stor påverkan på vår förmåga att lära oss nya saker, ökar vår förmåga att minnas olika saker, fokusera och kontrollera impulser.

– Som lärare kände jag att det här var något som jag måste testa. Jag arbetar ju hela tiden på att hitta nya sätt för barnen att lära sig saker på, och det här sättet hade jag inte provat, berättar Maria.

Hon frågade fyra elever i klassen om de var intresserade, och pratade med deras föräldrar om undersökningen. Syftet med studien var att se hur fysisk aktivitet i nära anslutning till skolan påverkar eleverna.

– Vi bestämde att springa varje morgon måndag till torsdag under sju veckor, och sedan utvärdera resultatet.

Träningen bedrevs utomhus, oavsett väder, och bestod av intervallträning och löpträning, lekar och övningar – allt som gav tillräckligt hög puls.

Nu blev det inte riktigt som Maria hade tänkt, för ganska snart kom det fler elever och ville vara med och träna. Till slut var de uppe i 14 stycken, drygt halva klassen.

– Det är framförallt barnen själva som gör att fler vill vara med – de är väldigt positiva till det här! I och med att vi fokuserar på pulsträning och inte på att springa fortast eller göra flest mål, så uppfattar barnen inte träningen lika tävlingsinriktad – man tävlar mer mot sig själv och fokuserar på att ha en hög puls under de 20 minuter som träningen pågår – och i övrigt ha så kul som möjligt, berättar Maria.

Efter att de sju veckorna hade gått kunde Maria konstatera att resultaten var över förväntan:

– De som hållit på längst ser mest resultat, av naturliga skäl. Men alla har fått bättre kondition, orkar mer och känner sig starkare och har lättare att koncentrera sig under skoldagen.

Det Maria har kunnat se är att träningen påverkar barnens humör. De blir påtagligt mer positiva och glada och har lättare att komma igång på lektionerna.

– Kommer barnen från en konflikt hemifrån eller är trötta efter att ha suttit uppe för länge kvällen innan kan det ta lång tid innan de kan fokusera på skolarbetet, medan de barn som kommer från pulsträningen kommer till lektionen mer nöjda med sig själva och redo att dra igång direkt säger Maria.

Både föräldrar och lärare på skolan är positiva och intresserade av träningen. Jag har fått förfrågningar om upplägg och om inte elever från andra klasser på skolan kan få vara med. Men då måste fler lärare vara med och springa för annars blir det svårt att organisera. Hittills erbjuder jag elever i min klass, men jag hoppas kunna väcka ett intresse för fysisk aktivitet, pulsträning och dess effekter på hjärnan och mående säger Maria.

– I och med att vi är utomhus året runt så har vi inget problem med hallar. Barnen får frisk luft och vi duschar i skolans lokaler efter att idrottslektionen börjat, så logistiken fungerar än så länge.

– Vad som händer framöver nu är att jag fortsätter träningen varje morgon måndag till torsdag med min klass, och förhoppningsvis inspirerar vi några andra att vilja testa.

Fler goda exempel

Bidra med ett gott exempel

Kanske har du ett gott exempel som du vill dela med dig? Höra av dig till oss och berätta mer.

  • Strategin Sätt Östergötland i rörelse.nu, ger ett grundläggande ramverk för ett strategiskt arbete med sikte på ett aktivare östergötland 2020. Syftet är att stärka ett långsiktigt arbete för jämlik hälsa genom ökad fysisk aktivitet – där nyckeln till framgång är samverkan. Fundera på hur du och din organisation kan medverka till det.