Vi behöver inte bevisa något – vi vet att pulsträning är bra så vi bestämde att vi kör det

– Hittills har vi bara fått positiva reaktioner. Det enda problemet som uppstått är hur vi ska lösa logistiken.

Det säger Mikael Jacobsson, idrottslärare på Alléskolan i Åtvidaberg, som tog initiativet till pulsträningen på högstadiet. De började i liten skala precis som rekommendationen ”sideways in” – med tre klasser som de startade upp med.

– Vi visste att pulsträning fungerar för att eleverna ska få bättre studieresultat och fokusering – så vi ägnade inte tid åt att starta vårt eget forskningsprojekt för att bekräfta det, utan vi drog igång helt enkelt.

Snart ville fler elever och lärare vara med och till hösten utökar de till samtliga elever i årskurs 7 i Åtvidaberg. Kommunen har även pulsgrupper i årskurs 4-6 på Grebo skola och på gymnasiet Facetten.

Att hitta lediga lokaler har varit svårt och har ibland inneburit att de fått byta lokal med kort varsel, vilket gjort att en del elever skippat pulsträningen några dagar. Men de klasser som fungerat bäst har haft full närvaro oavsett lokal. De har inte använt pulsband, men det kommer att ingå när de drar igång för alla sjundeklassare till hösten.

– Pulsbanden är bra för att visa tydligt på vilken pulsnivå man ska befinna sig, så att man lär känna sig själv och pressar sig att öka ansträngningen. Men vi kommer inte använda dem varje pass, utan mer som stickprov på att eleverna håller rätt pulsnivå, säger Mikael.

För att skolan skulle kunna utöka pulsverksamheten skrev rektorn för Alléskoalan, Sara Algulin, ihop ett projekt, Hälsofrämjande lärmiljö, som kommunen godkände. Projektet innebar att Alléskolan kunde finansiera utrustning till ytterligare en träningslokal, och till pulsbanden som kommer införskaffas i höst. På Alléskolan 7-9 har man även börjat introducera brainbreaks, det vill säga små, aktiva mikropauser under ordinarie lektioner för att väcka hjärnan.

– Våra elever kör samma upplägg som Vammarskolan, med 20 minuters träning bestående av antingen styrketräning, eller konditionsträning, säger Mikael. Och hittills har vi fått samma eller liknande resultat, nämligen ökad motivation, högre närvaro, bättre studieresultat och bättre fokus på lektionerna.

Fler goda exempel

Efterlys eller bidra med ett gott exempel

Saknar du ett gott exempel på webbsidan eller har du själv något kul att dela med dig av? Hör av dig till oss och berätta mer!

  • Strategin Sätt Östergötland i rörelse.nu, ger ett grundläggande ramverk för ett strategiskt arbete med sikte på ett aktivare östergötland 2020. Syftet är att stärka ett långsiktigt arbete för jämlik hälsa genom ökad fysisk aktivitet – där nyckeln till framgång är samverkan. Fundera på hur du och din organisation kan medverka till det.