Activate UF sätter fokus på att prova-på

–  Vi kom på idén därför att vi själva är träningsintresserade, men tycker att det är svårt att få möjlighet att testa olika träningsformer utan att behöver teckna avtal direkt. Med vårt Activate-häfte får man möjlighet att testa 35 olika pass på nio olika anläggningar, allt ifrån militärträning till gym och kampsport!

Det säger Linnea Hägg, marknadsföringsansvarig på UF-företaget Activate UF i Norrköping. UF-företaget blev utnämnt till årets UF-företag på den regionala UF-mässan i Linköping, och blev även utsett till Årets affärsplan, och nominerad i kategorierna Årets innovation och Årets säljare.

– Vi är jätteglada för all uppmärksamhet såklart, men faktiskt inte helt förvånade. Vi använder oss av häftet själva och tycker att det funkar superbra! säger Linnea. Dessutom gav UF-mässan många nya kontakter och bra feed-back från olika personer i näringslivet hur vi skulle kunna gå vidare. De trodde verkligen på konceptet och det var roligt att höra!

Linnea och hennes kompisar går sista året på ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet i Norrköping, och valde ungt entreprenörskap som fördjupningskurs år 3. Kursen går ut på att man startar ett företag, med allt vad det innebär av förhandling om banklån och skrivande av affärsplan, men framför allt att hitta en bärande affärsidé.

– Den här idén utvecklade vi tillsammans i gruppen. Vi funderade utifrån vad som skulle kunna få människor att börja träna. Många vill egentligen röra på sig, men har svårt att komma igång. Får man då ett häfte med prova-på pass så kanske fler hittar just sin träningsform, säger Linnea.

När idén var född startade ett hektiskt arbete av förhandling med olika gymanläggningar och föreningar, för att få till ett bra erbjudande.

– Man kan säga att vi förhandlat oss fram till ett mervärde både för kunden och för gymmen. För en billig slant får man ett stort antal pass, som hade varit både svåra och betydligt dyrare att ordna utan häftet, förklarar Linnea.

För gymmen innebär Activate UF en möjlighet att nå fler kunder – det blir som en slags marknadsföringshjälp. Sedan starten i höstas har utvecklingen av företaget gått ständigt framåt. En av deras främsta kundgrupper är företag med friskvårdspeng som de anställda inte utnyttjar fullt ut.

– Vi har kommit på att företagen kan erbjuda Activate-häftet till sina anställda och öka chanserna att de börjar träna, förklarar Linnea. Med friskvårdspengen får den anställde häftet gratis, kan man säga.

Hittills har de sålt 60-70 häften, men målet är att sälja 300 Activate-häften innan terminens slut. När terminen är slut ska de avveckla företaget, men kommer troligtvis att då starta ett aktieföretag utifrån affärsidén.

– Ja, vi har fått ett så positivt gensvar att vi måste testa att driva det här på vidare. Vi har en tanke om att lägga på provision för de kunder som tecknar avtal med ett gym efter att ha testat gymmet med hjälp av Activate-häftet. På det sättet blir incitamentet att sälja häften ännu större. Vi har också planer på att utveckla en app, men vi får ta en idé i taget. Just nu är vi bara glada att idén har fått fler att hitta roliga träningsformer, avslutar Linnea.

Ta kontakt med Activate UF via deras Facebooksida:

https://www.facebook.com/ActivateUF/

Publicerat: 19 mars, 2018 Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum Faktaansvarig: Matti Leijon

Fler goda exempel

Efterlys eller bidra med ett gott exempel

Saknar du ett gott exempel på webbsidan eller har du själv något kul att dela med dig av? Hör av dig till oss och berätta mer!