Gummibandsträning är vårt sätt att röra oss på arbetstid.

– Vi startade gummibandsträningen för två år sedan, och nu har det spridit sig till fler avdelningar. Det är ett lätt sätt att röra på sig och träna framför allt axlar och nacke, som vi som sitter stilla vid en skärm hela dagarna verkligen behöver.

Det säger Åsa Källstrand-Thor, grafisk formgivare och friskvårdsinspiratör på Region Östergötland. Det finns omkring 350 friskvårdsinspiratörer i Region Östergötland. Syftet med uppdraget är precis som det låter, nämligen att inspirera till olika typer av friskvårdsaktiviteter. Gummibandsträningen har även spritt sig till andra avdelningar, eftersom den blivit så uppskattad.

– Hur många avdelningar som håller på nu vet jag inte riktigt, men vi har i alla fall kört just den här träningsformen i 2 år snart, så det är inarbetat hos oss, säger Åsa.

Friskvårdsaktiviteter kan vara allt från lunchpromenader till gummibandsträning eller en föreläsning om stress. Målet är att öka rörelsen under arbetsdagen och uppmuntra anställda att prioritera sin hälsa.

– Våra pass tar högst 10 minuter och vi kör 2-3 gånger i veckan. Det gör att vi faktiskt blivit lite starkare i armar och axlar – tycker vi själva i alla fall!

Länk till friskvårdsinspiratörerna på Region Östergötlands webb.

Publicerat: 13 januari, 2017 Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum Faktaansvarig: Matti Leijon

Fler goda exempel

Fimpa bilen och börja cykla
Fimpa bilen och börja cykla

Fimpa bilen och börja cykla

- Att få folk att fimpa bilen kan liknas vid att få folk att sluta röka. Vilka underliggande värderingar och attityder är det som gör att vi håller fast vid bilen? Varför kramar vi den även vid korta resor, trots att vi vet att cykla går lika snabbt och ger energi,...

Läs mer

Efterlys eller bidra med ett gott exempel

Saknar du ett gott exempel på webbsidan eller har du själv något kul att dela med dig av? Hör av dig till oss och berätta mer!