
Gymnastik på schemat även i coronatider
Att få hemförlovade elever att ha idrottslektion, och att dessutom kunna sätta betyg i ämnet, ja det låter som en ekvation värdig en avancerad kurs i matematik. Men Nikos Dragkas, lärare i idrott och hälsa på Berzeliusskolan i Linköping, har hittat en smart lösning.
– Vi försöker anpassa undervisningen så att den fungerar nästan lika bra som vanligt, säger han. Vi kopplar upp oss mot Google meets eller Google chat och det fungerar jättebra.
Gymnasieeleverna i årskurs 1 på Berzeliusskolan har i normala fall idrott två gånger i veckan. Men ingenting är riktigt normalt i coronatider. Undervisningen sker hemma vid köksbordet eller i soffan, och det går ju bra så länge det handlar om geografi eller svenska. Orientera eller spela brännboll är svårare.
Men lärarna på Berzeliusskolan med Nikos Dragkas i spetsen är innovativa. Till varje lektion bjuder Nikolaos in eleverna till ett virtuellt klassrum där de kan prata med varandra och läraren, nästan som vanligt.
– Jag ger dem mycket uppgifter som handlar om att vara utomhus och jag försöker göra det lite annorlunda för att aktivera flera sinnen. De ska inte bara springa en sträcka till exempel, utan stanna var 1 000:e meter och se sig omkring. Notera var de är, kanske om det finns några djur eller något annat spännande i närheten. Tanken är att de ska släppa sina telefoner en stund och uppleva mer. Jag vill få dem att andas, ta in solen och förstå att så fort de aktiverar sina kroppar så mår också deras hjärnor bättre.
Nikos använder dessutom Youtube i undervisningen.
– Jag gör lektioner med yoga, tabata och hiit (högintensiv intervallträning) till exempel och då är det jättebra att dela övningar från youtube så att eleverna vet exakt hur man ska göra.
Med teknikens hjälp undervisar alltså Nikos sina elever nästan som vanligt. Han får tillräckligt med underlag för att kunna sätta betyg och omdömen.
– Via de virtuella klassrummen kan jag ha personlig kontakt med eleverna och stämma av så att allt är bra med dem. Det är ju annars en av svårigheterna med distansundervisning, när man inte träffar dem.
Utöver lektionerna skriver eleverna dessutom aktivitetsdagböcker för att hålla koll på hur mycket de rör sig i vardagen.
Kan det rent av komma något gott ur den här ofrivilliga förändringen, som eleverna kan ta med sig?
– Jag försöker få dem att känna att rörelse är roligt. Jag kan ju inte vara säker på att de fortsätter träna på egen hand när de får sommarlov, men förhoppningsvis har de ändå vant sig vid träning och att det går att planera in tid för det i vardagen, på samma sätt som vi har gjort under den här annorlunda vårterminen.
Skribent: Anna Lindén


Fler goda exempel
Alla bjuds in när Oxelbergsskolan kör pulspass
Sovmorgon eller pulsträning? För Sigge Forsblom, 11 år, är valet enkelt.– Klart att man är trött när man vaknar och ska gå upp, men efter träningen är jag pigg och har energi hela dagen.Tre dagar i veckan, måndag, onsdag och fredag, är många av eleverna på...
Eleverna leder populära morgonaktiviteter
För första gången blickar ”Sätt Östergötland i rörelse” nu utanför länet, med satsningen ”Landet runt”. Vi börjar på Vårfruskolan i Lund där eleverna kan starta skoldagen med olika rörelseaktiviteter, två gånger i veckan.- Aktiviteterna leds av elever i årskurs sex...
Fysisk, mental och social hälsa på schemat på Folkungaskolan
På Folkungaskolan har idrottslärarna infört FMS – fysisk, mental och social hälsa på schemat. FMS är ett systematiskt hälsoarbete där eleverna får registrera både sin livsstil i en app, och sedan sätta upp egna hälsomål. – Vi arbetar ihop med elevhälsan för att...
Fyra minuters puls-pass gör eleverna piggare i Kinda
- Vi har varit igång med pulspassen sedan september förra året, och utvärderingen visar redan resultat: 60% uppger bättre koncentration, 55% säger att de blivit piggare, 52% att de lyssnar bättre efter att ha rört på sig. Tobias Siverholm är fritidsledare och en av...
Elevkåren marknadsför puls-gympa på Berzeliusskolan
- Idrotten slutar att vara obligatoriskt ämne efter årskurs 1 och det är ju många som inte har råd eller inte känner att de vill gå på gym. Resultatet blir att många elever i gymnasiet inte rör på sig alls, samtidigt som kraven hårdnar på att prestera goda...
Activate UF sätter fokus på att prova-på
- Vi kom på idén därför att vi själva är träningsintresserade, men tycker att det är svårt att få möjlighet att testa olika träningsformer utan att behöver teckna avtal direkt. Med vårt Activate-häfte får man möjlighet att testa 35 olika pass på nio olika...
I Bankekind kör barnen hinderbana varje dag
- Banan står uppställd på skolgården när barnen kommer. På det sättet vet de direkt vad de ska göra och kommer sedan pigga till lektionen. Eva Anderberg är specialpedagog och initiativtagare till att hinderbanan startade på Bankekinds skola för 2½ år sedan. - Som...
Borgsmoskolan satsar på pulsträning med stöd från Korpen och Idrottslyftet
- Det här är inget projekt – det är en del av Borgsmoskolan! Det säger Samuel Ekeblom, idrottslärare och en av initiativtagarna till att göra Borgsmoskolan till en pulsskola. Satsningen har starkt stöd av både föräldrar, skolledning och även Korpen, som går in och...
En svensk klassiker sätter 250.000 i rörelse
- En svensk klassiker har blivit något av en folkrörelse. Tack vare sub-loppen halvklassikern, tjejklassikern, skolklassikern, arbetsplatsklassikern och nu senast Special Olympics-klassikern är 250.000 personer aktiva större delen av året! PG Jönsson är...
Efterlys eller bidra med ett gott exempel
Saknar du ett gott exempel på webbsidan eller har du själv något kul att dela med dig av? Hör av dig till oss och berätta mer!