Gymnastik på schemat även i coronatider

Att få hemförlovade elever att ha idrottslektion, och att dessutom kunna sätta betyg i ämnet, ja det låter som en ekvation värdig en avancerad kurs i matematik. Men Nikos Dragkas, lärare i idrott och hälsa på Berzeliusskolan i Linköping, har hittat en smart lösning.

– Vi försöker anpassa undervisningen så att den fungerar nästan lika bra som vanligt, säger han. Vi kopplar upp oss mot Google meets eller Google chat och det fungerar jättebra.

 

Gymnasieeleverna i årskurs 1 på Berzeliusskolan har i normala fall idrott två gånger i veckan. Men ingenting är riktigt normalt i coronatider. Undervisningen sker hemma vid köksbordet eller i soffan, och det går ju bra så länge det handlar om geografi eller svenska. Orientera eller spela brännboll är svårare.

 

Men lärarna på Berzeliusskolan med Nikos Dragkas i spetsen är innovativa. Till varje lektion bjuder Nikolaos in eleverna till ett virtuellt klassrum där de kan prata med varandra och läraren, nästan som vanligt.

 

– Jag ger dem mycket uppgifter som handlar om att vara utomhus och jag försöker göra det lite annorlunda för att aktivera flera sinnen. De ska inte bara springa en sträcka till exempel, utan stanna var 1 000:e meter och se sig omkring. Notera var de är, kanske om det finns några djur eller något annat spännande i närheten. Tanken är att de ska släppa sina telefoner en stund och uppleva mer. Jag vill få dem att andas, ta in solen och förstå att så fort de aktiverar sina kroppar så mår också deras hjärnor bättre.

 

Nikos använder dessutom Youtube i undervisningen.

– Jag gör lektioner med yoga, tabata och hiit (högintensiv intervallträning) till exempel och då är det jättebra att dela övningar från youtube så att eleverna vet exakt hur man ska göra.

 

Med teknikens hjälp undervisar alltså Nikos sina elever nästan som vanligt. Han får tillräckligt med underlag för att kunna sätta betyg och omdömen.

­­– Via de virtuella klassrummen kan jag ha personlig kontakt med eleverna och stämma av så att allt är bra med dem. Det är ju annars en av svårigheterna med distansundervisning, när man inte träffar dem.

 

Utöver lektionerna skriver eleverna dessutom aktivitetsdagböcker för att hålla koll på hur mycket de rör sig i vardagen.

 

Kan det rent av komma något gott ur den här ofrivilliga förändringen, som eleverna kan ta med sig?

– Jag försöker få dem att känna att rörelse är roligt. Jag kan ju inte vara säker på att de fortsätter träna på egen hand när de får sommarlov, men förhoppningsvis har de ändå  vant sig vid träning och att det går att planera in tid för det i vardagen, på samma sätt som vi har gjort under den här annorlunda vårterminen.

Skribent: Anna Lindén

Publicerat: 4 juni, 2020 Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum Faktaansvarig: Matti Leijon

Fler goda exempel

Efterlys eller bidra med ett gott exempel

Saknar du ett gott exempel på webbsidan eller har du själv något kul att dela med dig av? Hör av dig till oss och berätta mer!

  • Strategin Sätt Östergötland i rörelse.nu, ger ett grundläggande ramverk för ett strategiskt arbete med sikte på ett aktivare östergötland 2020. Syftet är att stärka ett långsiktigt arbete för jämlik hälsa genom ökad fysisk aktivitet – där nyckeln till framgång är samverkan. Fundera på hur du och din organisation kan medverka till det.