Ge aldrig upp! Inspirerande bok om hur Torvalds målmedvetna träning gav honom livet tillbaka

Att bli drabbad av stroke innebär att man får ett annorlunda livsinnehåll, men det har också många ljuspunkter. Direkt efter en stroke startar ett nytt sätt att leva, som kommer att prägla resten av livet för många av oss. Jag beskriver i boken hur jag gjort för att klara av det och jag hoppas att det kan vara en uppmuntran till andra som drabbas, säger Torvald.

Torvald Engwall drabbades av en stroke när han var 71 år gammal och fortfarande var aktiv i sitt företag. Han var vältränad och energisk och hade inte ätit några mediciner på 45 år, så att plötsligt befinna sig på sjukhus med en delvis förlamad kropp kom som en chock.

– Direkt på morgonen efter stroke fick jag besök av en fysioterapeut och en arbetsterapeut som undersökte mig. Jag fick positivt besked att jag kunde starta min rehabilitering och det var väldigt inspirerande att få det beskedet.

Tusen sidor dagbok

För Torvalds del startade rehabiliteringen direkt genom att han själv började föra anteckningar och reflektera över den nya situationen. Torvald dokumenterade allt som hände, hur han mådde och vilken utveckling han upplevde av olika saker.

Efter att ha fortsatt föra dagbok över min träning under sju års tid har jag samlat på mig nästan 1000 sidor, som speglar min personliga utveckling och mina reflexioner. Jag fick idén att ge ut en bok för att fler ska få nytta av mina erfarenheter, helt enkelt.

Torvalds erfarenheter är många. En av de viktigaste är att sätta upp mål, mäta varje övning och att hela tiden glädjas med varje litet framsteg.

Om jag inte hade varit så noga med att göra övningarna rätt och att hela tiden försöka göra fler på kortare tid, så hade jag aldrig orkat. Framstegen är ibland svåra att upptäcka, och då tappar man lätt sugen.

En viktig lärdom är att utföra varje övning på rätt sätt, hellre än att pressa sig och göra så många repetitioner som möjligt. Här spelar fysioterapeuten en viktig roll, då den kan visa exakt hur övningarna ska utföras, och även hjälpa till att sätta upp realistiska men ändå utmanande mål.

En annan viktig erfarenhet är att framsteg görs även lång tid efter att skadan skett.

Det här sista halvåret har varit väl så framgångsrikt som tidigare perioder av min rehabilitering, berättar Torvald.

Resultat kan även vara väldigt konkreta saker, som att kunna ta sig till postlådan eller kunna lägga in rollatorn i bilen själv. När Torvald tränade för att kunna köra bil igen, lyfte han i och ur rollatorn 100 gånger innan han ansåg att han kunde känna sig trygg att ta bilen.

Tolv halvår med egna mål

Torvald delade in sin rehabilitering i halvår, vart och ett med sina mål, framgångar och bakslag. Han satte också upp kortsiktiga och långsiktiga mål. Korta mål varade från en dag till ett par veckor, medan de långsiktiga målen sattes upp på ett års sikt och längre. En del mål är livslånga.

Vid ett tillfälle uppmättes en förbättring på 20 grader beträffande min böjning av mitt svaga ben. Detta efter bara en veckas behandling och träning. Men jag kommer aldrig att sluta träna det – eftersom det alltid går att förbättra rörligheten, förklarar Torvald.

Hemtjänsten stöttar Torvalds träning

Torvald pratar mycket om att utmana sig själv och gå utanför sin bekvämlighetszon, som en del av framgången. Här har hemtjänsten varit en viktig hjälp, för att han skulle våga träna så mycket som han ville. I början hade Torvald hjälp av hemtjänsten fem gånger per dag med hygien, men allt eftersom han blev bättre kunde han trappa ner. Sedan några år tillbaka kommer hemtjänsten två till tre gånger per vecka, och hjälper Torvald att träna.

Tack vare hemtjänsten kunde jag träna dubbelt så mycket som den tid jag fick med arbetsterapeut och fysioterapeut, berättar Torvald.  

75% av träningen gör Torvald själv

Nu utför Torvald 75 procent av träningen själv och 20 procent med hjälp av hemtjänst eller sin kompis Leif. Bara fem procent leds av fysioterapeut. Han tränar fyra timmar per dag, sex dagar i veckan och är utomhus minst en timme varje dag. Han kan gå med krycka eller rollator, och kan köra bil själv.

På många sätt kan jag göra allt väsentligt som jag gjorde innan stroke.  För mig har det här blivit en livsstil, så är det ju. För även om jag tränar mycket så återstår det minst 12 timmar per dag att göra annat som är intressant i livet.

Trots att den målmedvetna träningen är det som Torvald pratar mest om, förstår man av boken att hans positiva inställning och förmåga att uppmärksamma varje förbättring, har varit minst lika viktigt för resultatet. I detta ingår även att uppmärksamma och berömma personer i hans omgivning, som hjälper honom med träningen på olika sätt.

Det är därför jag har döpt boken till ”Ge aldrig upp!”. Jag är så otroligt tacksam mot all personal, vänner och familj som stöttar och uppmuntrar mig.

Fakta om Torvalds träning

  • 75% utför han hemma, med hjälp av olika träningsredskap.
  • 20% utför han med hjälp av hemtjänst och vänner.
  • 5% utförs tillsammans med fysioterapeut.
  • Torvald tränar 4 timmar per dag.
  • Minst 1 timme utomhus varje dag.
  • Träningsmål ska vara mätbara och bidra till nytta i vardagen.

Snabba fakta om Torvald Engvall

  • Ålder: 78 år
  • Aktuell med: Har just gett ut boken ”GE ALDRIG UPP!! Träning efter stroke”
  • Favoritsport: Skidor-långa sträckor
  • Favoritpryl: Tidtagarur
  • Familj:  Fru och två söner med familjer
  • Senast lästa bok: SÖMNGÅTAN, Matthew Walker

Boken går att beställa på www.fontanen.se

 

 

Publicerat: 30 augusti, 2019 Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum Faktaansvarig: Matti Leijon

  • Strategin Sätt Östergötland i rörelse.nu, ger ett grundläggande ramverk för ett strategiskt arbete med sikte på ett aktivare östergötland 2020. Syftet är att stärka ett långsiktigt arbete för jämlik hälsa genom ökad fysisk aktivitet – där nyckeln till framgång är samverkan. Fundera på hur du och din organisation kan medverka till det.